1. În cadrul discuției noastre despre Sfintele Taine, vă
voi vorbi și despre tunderea în
monahism. Este călugăria o Taină? Firește că este
Taină! După cum Biserica oficiază pentru un tânăr și o tânără care vor să întemeieze o familie
Taina Cununiei, tot astfel pentru un tânăr sau o tănără care vor să se
afierosească lui Dumnezeu și să
trăiască în feciorie, Biserica oficiază o altă Taină: tunderea în Monahism!
Este frumoasă, nespus de frumoasă este slujba acestei Taine. Vă îndemn să mergeți ori de câte ori auziți că urmează a fi săvârșită la vreo Mănăstire o tundere în monahism, ca
să vă minunați nu doar de
ceea ce veți auzi, ci și de ceea ce veți
vedea!
2. În principiu, tunderea în monahism este
un al doilea Botez. Toți care ne
aflăm aici am fost botezați și am dat făgăduință
în fața lui Dumnezeu că vom fi robii Lui.
Am spus: „mă lepăd de satana” și „mă unesc
cu Hristos”, ne-am afierosit lui Dumnezeu prin întreita tundere a părului
nostru, iată deci, vorbim de „tundere”! Dar toate acestea le-am uitat.
Într-adevăr, prin Botez ne-am legat că vom fi ai lui Dumnezeu. Prin cuvântul pe
care l-am rostit atunci, prin gura nașului nostru,
„mă lepăd” l-am izgonit pe satana din viața noastră,
după ce l-am și scuipat tot
atunci, așa încât nu mai avem nici o
legătură cu el. Iarăși, prin acel
„mă unesc” spus la Botez, am iscălit un zapis sfânt, încheiat în fața îngerilor și a
oamenilor, că vom fi deplin ai lui Dumnezeu. Așadar,
acel cuvânt spus de Domnul „oricine voiește să vină
după Mine” pe noi nu ne mai privește, fiind
pentru cei care nu au primit Botezul. Pentru noi se potrivește acel „vorbește,
Doamne că robul Tău ascultă”. Este un lucru însemnat, frații mei, faptul că suntem botezați și că am
devenit creștini. Este rău,
însă, că în viața noastră
uităm de juruințele cele
sfinte ale Botezului și astfel
pierdem Harul acestei Sfinte Taine.
Sunt, însă, suflete alese, bărbați și femei, tineri și tinere, care vor să reînnoiască făgăduințele date la Sfântul Botez, să rostească din nou, de această dată cu înțelegere, că se leapădă de lucrurile satanei și că se dau pe ei înșiși întru totul lui Dumnezeu, primind iarăși întreita tundere de care au avut parte la Botez. Vorbim de această dată de tunderea în monahism. În primul rând, tunderea părului capului simbolizează un prinos adus Domnului din cele de căpetenie ale trupului nostru, dar în al doilea rând, într-un plan mai adânc, înlăturarea gândurilor rele și afierosirea minții noastre lui Dumnezeu.
Sunt, însă, suflete alese, bărbați și femei, tineri și tinere, care vor să reînnoiască făgăduințele date la Sfântul Botez, să rostească din nou, de această dată cu înțelegere, că se leapădă de lucrurile satanei și că se dau pe ei înșiși întru totul lui Dumnezeu, primind iarăși întreita tundere de care au avut parte la Botez. Vorbim de această dată de tunderea în monahism. În primul rând, tunderea părului capului simbolizează un prinos adus Domnului din cele de căpetenie ale trupului nostru, dar în al doilea rând, într-un plan mai adânc, înlăturarea gândurilor rele și afierosirea minții noastre lui Dumnezeu.
3.
Așadar, tunderea în monahism
reprezintă, în primul rând, reînnoirea făgăduințelor
date la Botez. Dar nu este numai aceasta. Vă voi spune acum că tunderea în
monahism este nuntă. Sufletul Monahului sau al Monahiei se logodește cu Hristos, iar îngerii ce stau de față la săvârșirea tainei,
devin martorii acestei nunți sfinte, ce
nu cunoaște despărțire. În slujba Tainei Sfintei Cununii, Preotul
citește o rugăciune care Îl numește pe Dumnezeu „sfințitorul nunții celei
tainice și preacurate și legiuitorul nunții
celei trupești”. Nunta
„trupească”, legiuită de Dumnezeu, știm care
este. Este nunta părinților noștri, prin care ne-am născut și noi. Dar care este cealaltă nuntă, „tainică și preacurată” pe care o sfințește Dumnezeu,
după cum spune rugăciunea de mai sus? Este nunta Monahilor cu Dumnezeu, este
tunderea monahicească. Frumoasă și nespus de
dulce este această nuntă a sufletului cu Hristos. Monahia știe că Mirele ei Hristos, nu o va lovi și nu Se va despărți
niciodată de ea! Din contră, Mirele Hristos a fost biciuit și S-a răstignit pentru Mireasa Sa și îi gătește palat în
ceruri, în Impărăția Sa
cerească! La tunderea în monahism este vorba de o dragoste dumnezeiască ce topește. „Îndulcitu-m-ai cu dorul Tău, Hristoase, și m-ai schimbat cu Dumnezeiasca Ta dragoste”!
4.
Vă mărturisesc că această nuntă, „tainică și
preacurată” nu este proprie stării firești a omului.
Firescul omului, în urma căderii, este ca femeia să se mărite, iar bărbatul să
se însoare. Fecioria nu este o stare firească, ci mai presus de fire. Întreb,
însă: „Cum reușesc Monahul și Monahia, care sunt purtători de trup, să
treacă dincolo de cele firești și să trăiască cele mai presus de fire?” Este
foarte simplu: se împărtășesc de cele
mai presus de fire deoarece se află într-o neîncetată părtășie cu Dumnezeu Cel mai presus de fire! Unde
vedem biruită firea, să cunoaștem că acolo
este prezent Dumnezeu Cel mai presus de fire, spune Sfântul Ioan Scărarul!
Monahii și Monahiile au propria lor
lume. Trăiesc neîncetat acel îndemn, „sus să avem inimile”! Noi numim
„tyflopáni” pânza cu care este legat cineva la ochi (gr. tyflós, orb și paní, pânză). O astfel de „pânză” este pentru
monahi mărturia ruperii lor de lume: mandila purtată de Monahii, respectiv
culionul și camilafca pe care o poartă
Monahii și Ieromonahii. De aceea, iubiți creștini, să aveți grijă, mare grijă, când vă întâlniți cu Monahi și Monahii.
Să fiți cu atenție la vorbele pe care le rostiți. Discuțiile voastre
cu aceștia să nu fie despre lucruri
lumești, ci despre cele dumnezeiești. Deoarece, dacă le vorbiți de lucruri lumești,
îi scoateți „din lumea lor”, după cum
obișnuim să spunem. Prin aceasta le
aduceți vătămare, care se va întoarce
împotriva voastră. Dacă Monahul întrerupe comuniunea cu Hristos, care trebuie
să fie una neîncetată, și discută și se preocupă de cele lumești, atunci, îi veți
spune să se roage pentru problemele voastre de familie, dar rugăciunea sa va fi
fără putere și Dumnezeu
nu o va auzi. Când mergeți la
Mănăstiri, să vorbiți cu Monahii
sau cu Monahiile ca și cum ați face și voi înșivă parte din același cin. Astfel, veți
primi Harul lui Dumnezeu și al Maicii
Domnului prin pelerinajul vostru la o Mănăstire.
5. Încheind, vreau să vă spun ceea ce
este cel mai important: Dacă vă va spune copilul vostru, băiat sau fată: „mamă,
tată, eu vreau să-mi afierosesc viața lui
Dumnezeu și să merg la Mănăstire”, să
nu îl împiedicați și să nu vă împotriviți doririi pe care a sădit-o în el Dumnezeu. Veți face cel mai mare păcat, dacă îl împiedicați de la aceasta, păcat mai mare și decât cel de a dărâma o Biserică. Și vă spun de ce: Dacă dărâmați o Biserică, adunăm bani și o construim la loc. Dacă, însă, îl împiedicați pe copilul vostru de a-și urma chemarea sfântă a sufletului său, atunci,
acest rău nu se mai poate îndrepta. Este mare cinste și mare binecuvântare pentru o familie de a dărui
un copil lui Dumnezeu, pentru a deveni Monah sau Monahie. Sursa: Publicația «Aplí Katíhisi», Ed. Sf. Mitropolie de
Górtyna și Megalópolis
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu