,,Cărările Mântuirii"

,,Cărările Mântuirii"

joi, 1 septembrie 2011

Despre disciplina interioara




   Cum putem să ne îmbunătăţim starea noastră sufletească? Luând aminte la noi înşine, stăruind cu gândul la disciplina interioară realizată prin rugăciunea de toată vremea. Este vorba de paza minţii, de cercetarea de noi înşine, de cunoaşterea de noi înşine şi de lucrarea de apropiere de Dumnezeu, şi de îmbunătăţire sufletească prin ceea ce se numeşte,, rugăciunea de toată vremea”
   Fiind vorba de disciplina interioară, de paza minţii, e bine să avem în vedere faptul că omul este fiinţa care gândeşte. Chiar se şi defineşte omul prin calitatea lui de gânditor. Dintre toate fiinţele de pe pământ, omul este singura care e superioară prin gândirea ei, prin viaţa ei conştientă. Unul dintre gânditorii de odinioară, Descartes, spunea:,,Gândesc, deci trăiesc; exist pentru că gândesc”.
     Toate ale omului pornesc de la gândul omului. Din clipa în care omul devine conştient de faptul că gândeşte, nu se poate să se oprească vreodată din gândire. Chiar şi atunci când i s-ar părea omului că nu gândeşte nimic, şi atunci gândeşte, şi anume gândeşte la faptul că nu se gândeşte la nimic. Calitatea de a gândi ţine de existenţa umană. Se zice că gândim chiar şi în timpul somnului, numai că nu ne cunoaştem aceste gânduri; cunoaştem numai o foarte mică parte din gândurile noastre din vremea somnului, în visele pe care le avem. Asta nu înseamnă că numai în clipa aceea gândim, când visăm; gândim tot timpul, numai că nu ne cunoaştem gândurile din vremea somnului. În vremea cât suntem treji, gândim întruna, până la aşa măsură încât nu putem sta nici o clipă în care să nu ne gândim.
     Sfânta noastră Biserică are în vedere faptul acesta, că omul este fiinţa care gândeşte, care ia aminte la sine însuşi, şi-i dă posibilitatea să se gândească cu gânduri superioare. Ştim că Domnul nostru Iisus Hristos a luat aminte, în vremea propovăduirii sale, la gândurile oamenilor; avem mărturii în Sf. Evanghelie că Domnul Hristos S-a referit la gândurile oamenilor, că a luat atitudine faţă de gândurile oamenilor, deci că Domnul nostru Iisus Hristos este cunoscător al gândurilor. Gândurile sunt realităţi pe care le are în vedere omul însuşi – cel care le gândeşte – şi sunt realităţi pe care le are în vedere şi Dumnezeu – Care le ştie. (va urma)
      Culeasă din scrierile părintelui Teofil Părăian


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu