Cine reuşeşte însă să nu mănînce nimic în
Ajunul Bobotezei va fi sănătos şi norocos tot anul
. Canoanele Bisericii invata ca in Ajunul Bobotezei se ajuneaza total, (Canonul 1 al Sf. Teofil al Alexandriei), iar a doua zi se ia agheasma pe nemancate.
Postul din ziua de 5 ianuarie este pastrat din perioada secolele IV-VI, cand catehumenii se pregateau prin post si rugaciune timp de 40 de zile, sa primeasca botezul in seara acestei zile. Dupa ce primeau botezul, puteau sa participe pentru prima data la liturghia credinciosilor si sa se impartaseasca. Crestinii postesc pentru a putea gusta cu vrednicie din apa sfintita la Agheasma Mare. In unele regiuni, in special in Moldova, crestinii ortodocsi gusta pe nemancate din agheasma mare timp de opt zile, de la Ajunul Bobotezei (5 ianuarie), pana la 14 ianuarie - odovania praznicului.
Se mai spune că ajunul Bobotezei este cea mai geroasă zi a anului şi că în această noapte viitorul poate fi citit în oglindă. În Bucovina, dar şi în unele sate din Ardeal, în ajunul
de Bobotează se colindă. Tot acum, se fac şi se prind farmecele şi descîntecele, se află ursitul, se fac prorociri ale timpului şi belşugului din noul an.
Cu Agheasma Mare se stropesc casele credinciosilor si locuitorii acestora, in Ajunul Bobotezei. Tot cu ea se stropesc si lucrurile care trebuie binecuvantate sau sfintite, cum ar fi de pilda, la binecuvantarea si sfintirea prapurilor, la sfintirea crucii si a troitelor, a clopotului, a vaselor si vesmintelor liturgice, la sfintirea icoanelor, a bisericilor, a antimiselor si a Sfantului si Marelui Mir.
. Canoanele Bisericii invata ca in Ajunul Bobotezei se ajuneaza total, (Canonul 1 al Sf. Teofil al Alexandriei), iar a doua zi se ia agheasma pe nemancate.
Postul din ziua de 5 ianuarie este pastrat din perioada secolele IV-VI, cand catehumenii se pregateau prin post si rugaciune timp de 40 de zile, sa primeasca botezul in seara acestei zile. Dupa ce primeau botezul, puteau sa participe pentru prima data la liturghia credinciosilor si sa se impartaseasca. Crestinii postesc pentru a putea gusta cu vrednicie din apa sfintita la Agheasma Mare. In unele regiuni, in special in Moldova, crestinii ortodocsi gusta pe nemancate din agheasma mare timp de opt zile, de la Ajunul Bobotezei (5 ianuarie), pana la 14 ianuarie - odovania praznicului.
Se mai spune că ajunul Bobotezei este cea mai geroasă zi a anului şi că în această noapte viitorul poate fi citit în oglindă. În Bucovina, dar şi în unele sate din Ardeal, în ajunul
de Bobotează se colindă. Tot acum, se fac şi se prind farmecele şi descîntecele, se află ursitul, se fac prorociri ale timpului şi belşugului din noul an.
Cu Agheasma Mare se stropesc casele credinciosilor si locuitorii acestora, in Ajunul Bobotezei. Tot cu ea se stropesc si lucrurile care trebuie binecuvantate sau sfintite, cum ar fi de pilda, la binecuvantarea si sfintirea prapurilor, la sfintirea crucii si a troitelor, a clopotului, a vaselor si vesmintelor liturgice, la sfintirea icoanelor, a bisericilor, a antimiselor si a Sfantului si Marelui Mir.
Daca Agheasma Mica se poate savarsi ori de
cate ori credinciosii doresc acest lucru, Agheasma Mare se oficiaza o singura
data pe an, pe 6 ianuarie, in ziua Botezului Domnului in Iordan.
Apa, ca
element fundamental al creaţiei, fiindcă se foloseşte la spălarea şi curăţirea
fizică a trupului uman sau a celorlalte corpuri materiale, este asociată şi
lucrării de curăţire spirituală, de spălare a urmelor lăsate de păcatele şi
fărădelegile oamenilor. Apa sfinţită de preot poartă în ea puterea curăţitoare
şi sfinţitoare a harului dumnezeiesc. Când face sfinţirea apei preotul se roagă
pentru ca: "apa aceasta să se sfinţească cu puterea, cu lucrarea şi cu pogorârea
Sfântului Duh, "pentru ca să se pogoare peste ea lucrarea cea curăţitoare
a Treimii celei mai presus de fire", "pentru ca să fie tămăduitoare
sufletelor şi trupurilor şi izgonitoare a toată puterea cea potrivnică" şi
pentru ca prin gustarea şi stropirea cu apa sfinţită să ne trimită Dumnezeu
binecuvântarea Sa, care spală întinăciunea patimilor"
Nu Dumnezeu are nevoie de apă sau de alte elemente materiale pentru a-şi trimite binecuvântarea şi sfinţenia Sa, ci omul are nevoie de ea pentru a primi lucrarea lui Dumnezeu. Pentru că este trup şi suflet, pentru că are o constituţie psihosomatică cum spunem (psihi = suflet, soma = trup), omul are nevoie de această îngemănare a spiritului cu a materialul, are nevoie de semne materiale care să indice prezenţa şi lucrarea harului dumnezeiesc.
De aceea Dumnezeu a rânduit ca omul să se împărtăşească de harul şi puterea dumnezeiască, de Dumnezeu Însuşi prin intermediu unor elemente componente ale lumii noastre materiale. Astfel, ne împărtăşim de Trup şi Sângele lui Hristos prin pâine şi vinul euharistic, primi lucrarea harului Duhului Sfânt prin gustarea sau stropirea cu apă sfinţită sau prin untdelemn sfinţit etc.
Nu Dumnezeu are nevoie de apă sau de alte elemente materiale pentru a-şi trimite binecuvântarea şi sfinţenia Sa, ci omul are nevoie de ea pentru a primi lucrarea lui Dumnezeu. Pentru că este trup şi suflet, pentru că are o constituţie psihosomatică cum spunem (psihi = suflet, soma = trup), omul are nevoie de această îngemănare a spiritului cu a materialul, are nevoie de semne materiale care să indice prezenţa şi lucrarea harului dumnezeiesc.
De aceea Dumnezeu a rânduit ca omul să se împărtăşească de harul şi puterea dumnezeiască, de Dumnezeu Însuşi prin intermediu unor elemente componente ale lumii noastre materiale. Astfel, ne împărtăşim de Trup şi Sângele lui Hristos prin pâine şi vinul euharistic, primi lucrarea harului Duhului Sfânt prin gustarea sau stropirea cu apă sfinţită sau prin untdelemn sfinţit etc.
Biserica a stabilit ca sfinţirea caselor credincioşilor să se facă prin două rânduieli de slujbă distincte care nu se exclud una pe alta, ci se complectează reciproc. Prima rânduială este stropirea caselor cu agheazmă mare în ajunul Bobotezei. La fel de importantă este cea de a doua rânduială şi anume slujba sfeştaniei sau agheasmei mici care se săvârşeşte la mutarea în casă nouă şi apoi se repetă în fiecare an sau chiar mai des atunci când lucrarea răului se face simţită în vreun fel în casă.
Prin sfinţirea casei, aşezăm casa sub oblăduirea lui Dumnezeu. Casa nesfinţită ca-şi omul nebotezat , sunt vulnerabili lucrării răului, în casa sfinţită sunt ocrotiţi în faţa tuturor relelor, dacă ei însăşi nu aduc răul în casă prin săvârşirea lui.
Se
stropesc cu aghiasmă toţi membrii familiei, casa, acareturile şi chiar
animalele din curte, ca toate să primească binecuvântarea lui Dumnezeu acum, la
început de an. Este un semn al prezenţei lui Dumnezeu în inimile şi în casele
oamenilor, un semn al acceptării prin credinţă a iubirii şi ocrotirii
Părintelui ceresc în viaţa noastră. Vizitarea de către preot a caselor
oamenilor este un act liturgic (cultic) şi misionar. Ca trimis al Domnului, el
intră în casele tuturor pentru a-i cunoaşte mai bine pe credincioşi, pe fiecare
cu problemele sale şi pentru a le transmite mesajul creştin şi acelora care nu
vin prea des pe la biserică. Vizita preotului este marcată de multe tradiţii şi
obiceiuri populare, pline de semnificaţii spirituale, datini care s-au transmis
din generaţie în generaţie. Nu sunt nişte simple obiceiuri, ci sunt adevărate
comori de suflet ale acestui neam pentru care credinţa creştină a însemnat
mereu legea strămoşească pe care au preţuit-o şi apărat-o.
Există în tradiţia străveche a Bisericii această practică de a marca un mare praznic creştin prin ziua ajunului. O zi pregătitoare care anunţă marea sărbătoare de a doua zi. Este o zi în care creştinii se pregătesc pentru întâlnirea spirituală cu Dumnezeu în cadrul marilor sărbători creştine. Pentru că viaţa noastră spirituală este marcată de urcuşuri şi coborâşuri, pentru că în zilele obişnuite suntem prea mult acaparaţi de grijile cotidiene, de problemele pământeşti, trecerea de la acestea la înălţimea spirituală a sărbătorii se face treptat, iar ziua de ajun are un rol important în acest sens.
Există în tradiţia străveche a Bisericii această practică de a marca un mare praznic creştin prin ziua ajunului. O zi pregătitoare care anunţă marea sărbătoare de a doua zi. Este o zi în care creştinii se pregătesc pentru întâlnirea spirituală cu Dumnezeu în cadrul marilor sărbători creştine. Pentru că viaţa noastră spirituală este marcată de urcuşuri şi coborâşuri, pentru că în zilele obişnuite suntem prea mult acaparaţi de grijile cotidiene, de problemele pământeşti, trecerea de la acestea la înălţimea spirituală a sărbătorii se face treptat, iar ziua de ajun are un rol important în acest sens.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu