,,Cărările Mântuirii"

,,Cărările Mântuirii"

duminică, 12 februarie 2012

Iubire si iertare in ,, Duminica fiului risipitor"( I )





                                                                                                  Şi încă departe fiind el, l-a văzut tatăl său şi i                                                                                                           s-a făcut milă şi, alergând, a căzut pe grumazul lui şi , alergând, a căzînd pe grumazul lui şi l-a sărutat (Luca 15, 20)

    Iubiţi credincioşi,
A cest fragment din Evanghelie exprimă unul dintre momentele cele mai impresionante ale pildei Fiului Risipitor, rânduită a se citi astăzi la Sf. Liturghie, anume acela când fiul cel rătăcit, căindu-se, s-a întors cu teamă, dar şi cu încredere, la casa părintească. Iar tatăl, iubitor şi iertător, l-a îmbrăţişat, căzând pe grumazul lui.... Pilda aceasta, una dintre cele mai frumoase, dacă nu cumva cea mai frumoasă, sub acest aspect, al iertării şi al manifestării iubirii părinteşti, ne impresionază întotdeauna până la lacrimi. De ce ? Pentru  că în ea ne recunoaştem pe noi înşine. In ea ne vedem ca într-o oglindă. Se spune că un copil de 3-4 ani, care nu mai văzuse niciodată o oglindă, aflându-se pentru prima oară în faţa ei, a văzut în ea chipul unui băieţel care –l privea uimit... Privea chipul, şi i se părea foarte cunoscut. Dar peste câteva momente, copilul a izbucnit fericit: mamă, mamă, vino să vezi ceva: băiatul din oglindă sunt eu! La fel şi noi, fiecare, privind în oglinda acestei pilde, în clipe de reală sinceritate vom recunoaşte smerit:,, Fiul cel risipitor sunt eu... Tatăl este Dumnezeu, Care mi-a dat atâtea daruri, ca avuţie de mare preţ, iar eu, rătăcind prin lume, le-am risipit în fel şi chip. Dar, între aceste daruri, mi-a dat şi nădejdea şi pocăinţa, de care eu, nevrednicul, îmi amintesc, mai ales în aceste zile care ne apropie de postul mare. De aceea, amintindu-mi, mă pocăiesc şi mă întorc la Tatăl, Care, dacă l-a primit pe fiul cel rătăcit de care vorbeşte Evanghelia, nădăjduiesc că mă va primi şi pe mine...”.
        Iubiţi credincioşi,
    Tâlcuirea acestei pilde se poate face din mai multe unghiuri. Pentru astăzi ne propunem, cu ajutorul Domnului, să recunoaştem în Dumnezeu- Tatăl un Dumnezeu al iubirii şi al iertării. Căci Evanghelia aceasta nu are doar menirea să ne răscolească conştiinţa, nici doar să ne sensibilizeze până la vărsarea lacrimilor, ci şi să ne încurajeze cu nădejde în Dumnezeu, în Biserica întemeiată de El.
       Din cauza greutăţilor de tot felul, dar mai ales a păcatelor, mulţi dintre noi, dacă nu cumva toţi, cădem adesea în deprimare, gândindu-ne că Dumnezeu, drept fiind, Şi-a întors faţa de la noi. De aceia, suntem predispuşi să rostim, o dată cu fiul rătăcit din Evanghelie: ,, Tată, am greşit la cer la cer şi înaintea Ta; numai sunt vrednic să mă numesc fiul Tău!”. Dacă ne vom opri doar la această constatare, corectă potrivit spiritului dreptăţii, dar nu vom avea curajul să ieşim prin pocăinţă din starea de rătăcire, avem motive, desigur, să fim îngrijoraţi. Mai ales în situaţia în care citind pentru prima oară, Biblia şi având sub ochi paginile Vechiului Testament, nu cunoaştem încă Noul Testament şi, în consecinţă, nici această parabolă atât de încurajatoare. Făcând o mică paranteză, amintim că la în Vechiul Testament pentru cei care o citim mai adesea ni se înfăţişează mai mult un Dumnezeu al dreptăţii decât al iubirii. Un Dumnezeu intransigent, justiţiar aspru, uneori chiar,, răzbunător”, în faţa Căruia se nasc simţăminte de teamă... Căci iată ce găsim scris:,, Eu sunt un Dumnezeu zelos, care pedepsesc pe copii pentru vina părinţilor ce Mă urăsc pe Mine, până la al treilea şi al patrulea neam!”(Ieşire 20, 5); sau:,, A Mea este răzbunarea şi răsplătirea când se va poticni piciorul lor!”(Deut. 32,35). În atari condiţii, frica de Dumnezeu devine supremul act al înţelepciunii:,, Frica de Dumnezeu este începutul încelepciunii”(Pilde 1, 7). Se simte o mare distanţă între Dumnezeu şi om, distanţă accentuată şi de unele scrieri rabinice care interziceau într-o vreme pronunţarea numelui de Dumnezeu. Bunăoară, textul de la Levitic 24, 16, „ Hulitorul numelui lui Dumnezeu să fie omorât neapărat”, a fost tradus prin,,Cel ce va pronunţa numele Domnului să fie pedepsit cu moartea!”. De aceea, acei rabini au înlocuit numele lui Dumnezeu prin Cel Prea Înalt, Stăpânul cerului etc, la Care, evident, nu se poate nicidecum ajunge...
       Iată de ce, în dialogul nostru, apar mereu nedumeriri şi întrebări de genul ,, Cum poate să fie Dumnezeu răzbunător, intransigent, aducător de spaimă?”. Răspundem de fiecare dată: să avem răbdare! Această imagine în care este accentuată mai mult latura dreptăţii ţine de o anumită etapă a istoriei omenirii, am zice de vârsta copilăriei omenirii. În clipa în care păşim cu lectura în Noul Testament, Îl descoperim de îndată pe Dumnezeul iubirii, Care, de altfel, la o privire mai atentă, poate fi întrezărit chiar în paginile Vechiului Testament. În chip desăvârşit însă, iubirea lui Dumnezeu se revelează în Noul Testament. Este suficient, credem, să amintim mărturia Mântuitorului nostru Iisus Hristos, notată de Sf. Ioan Evanghelistul:,, Căci Dumnezeu întra-atât a iubit lumea, încât pe Fiul Său Cel Unul- Născut L-a dat ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică”(3, 16). De aceea, în lumina duhului Scripturilor neo-testamentare, în veacul al-IV-lea (deci după trei secole de creştinism), Avva Antonie cel Mare avea să exclame:,, Eu nu mă mai tem de Dumnezeu, ci Îl iubesc pe El!”.
        Iar icoana cea mai frumoasă a lui Dumnezeu-Tatăl, Dumnezeul iubirii totale, desăvârşite, este zugrăvită şi prin această pildă extraordinară, a Fiului Risipitor.
      ( Va urma)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu