Asemenea celor patru anotimpuri ale anului,
legate de solstitii si echinoctii şi de prefaceri ale vremii, cele patru
posturi de peste an sunt si ele anotimpuri duhovniceşti, rânduite înaintea unor
mari evenimente ale Bisericii, pentru a ne pregătii şi înnoi sufletele, ca să
ne putem apropia cu vrednicie de Sf. Lui Hristos Taine.
Între
ele însă, Postul Mare deţine un loc cu totul deosebit. Presimţim acest lucru
din pregătirea cu care acest post este întâmpinat de Tradiţia creştinească, din
grija cu care Biserica, ni-l vesteşte cu trei săptămâni înainte, ceea ce nu se
întâmplă cu nici unul din celelate posturi mari de peste an.
Numirile
pe care imnografia Bisericii le dă Postului Mare, precum ,,Uşa Pocăinţei”, ,,Calea
mântuirii”, ,,Maica curăţiei”,
,,Vremea luptelor duhovniceşti”
ş.a., ne spun mai precis rostul său deosebit. Întotdeauna postul este legat de
pocăinţă, acum însă el este arătat ca o ,,cale”, ca o ,,metodă de pocăinţă”. O perioadă mare de timp este rânduită anume
pentru pocăinţă; ni se dau îndrumări amănunţite cum s-o facem, cum să le
aplicăm practic, zi de zi, în viaţa de rugăciune a Bisericii, la sfintele
slujbe, cu metanii, post aspru, veghere, citire duhovnicească. E însăşi
pocăinţa în lucrare, sub îndrumarea şi cu ajutorul Bisericii.
Două
feţe are această lucrare: pe de o parte disciplinarea, punerea în rânduială a
vieţii noastre sufleteşti, lupta cu răul din nou; pe de alta, lupta cu răul din
afară, cu puterile întunericului, care mai mult ne asaltează în vremea
postului, precum vedem din viaţa însăşi a Domnului Hristos. Este războiul cel
nevăzut, care trebuie dus,, după Lege”, precum zice Apostolul,
pentru a putea ieşi biruitori. Rânduiala Postului Mare aceasta urmăreşte: să ne
înveţe legea şi strategia războiului, să ne arate armele de luptă.
Toate
acestea se fac în vederea atingerii unui rezultat precis: biruinţa asupra
păcatului, izbăvirea de răutăţi, ,,săvârşirea bunătăţilor”, lucrarea
virtuţilor.
Icoana
acestei înnoiri ne este sugerată de însăşi vremea de peste an, când este
rânduit Postul Mare: începe în iarnă şi se sfârşeşte primăvara, când întraga
fire reânvie, după amorţeala din timpul iernii. Iarna este chipul vieţii
noastre de păcat, primăvara- chipul învierii noastre. Apoi, se încheie cu
moartea şi învierea Domnului, care sunt pârgă a morîii şi învierii noastre, pe
care şi noi trebuie să le înfăptuim. Învierea Domnului, învierea firii, sunt
icoană, chip al învierii noastre, spre viaţa de veci. Este firesc deci ca
această vreme a postului mare să fie rânduită anume pentru învierea noastră din
păcat.
De aici atenţia deosebită cu care este
întâmpinat acest post. Cele trei săptămâni premergătoare ne pregătesc pentru
osteneliile postului, ca ele să se desfăşoare după rânduiala, pentru a ajunge
la ţinta urmărită.
Dar moartea
şi învierea noastră duhovnicească nu sunt nişte lucruri care trebuiesc
realizate numai în Postul Mare, ci ele constituie însăşi scopul vieţii noastre
duhovniceşti. Mântuitorul Hristos, prin Învierea Sa, a inaugurat deja Paştile
cel veşnic şi în trupul Său înviat ne-a dăruit pârga trupului celui nou, pe
care îl vom avea şi noi în ziua cea de apoi.
Acum însă
noi le avem ca o arvună şi le trăim la Paştile din fiecare an, căci învierea
noastră nu se face dintr-o dată, ci treptat, ca o creştere organică, din putere
în putere, până la învierea deplină, cea de la urmă, precum o mărturisire în
noaptea Sfintelor Paşti: ,, Ieri m-am
îngropat împreună cu tine, Hristoase, azi înviez împreună cu Tine, înviind Tu...”.
Astfel,
metoda arătată de Postul Mare capătă o valoare generală pentru viaşă, este
calea rânduită de Biserică, pe care trebuie să călătorim de-a lungul vietii
pămînteşti,pentru a intra în Împărăţia cereasca.Ne-o spune şi numărul
săptămînilor postului:numărul 7 fiind simbolul veacului de acum, precum şi
cadru liturgic în care este cuprins postul: între Duminica Izgonirii lui Adam
din Rai şi Duminica Învierii, hotare între care se cuprinde întreaga noastră
viaţă pământească. De aceea Postul Mare ne apare şi ca o icoană a vieţii
noastre pământeşti: pe de o parte, vreme de necaz şi de întristare, ca urmare a
păcatului; pe de alta, vreme de luptă cu răul şi de pregătire pentru
redobândirea Raiului pierdut.
De aceera, zăbovirea cu stăruinţă asupra
vieţii liturgice din vremea Triodului ne este de mult folos sufletesc. Ne luminează
asupra lucrului cel mai de seamă, pe care îl avem de făcut în viaţă, asupra
meşteşugului prin care ne lucrăm mântuirea noastră .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu